Josef_Spacek_by_Radovan_Subin_edited_edited.png


ZAHAJOVACÍ   KONCERT

Antonio Vivaldi:

Čtvero ročních dob, op. 8
Astor Piazzola:

Čtvero ročních dob v Buenos Aires

Josef Špaček - housle
Barocco sempre giovane
Jiří Vejvoda - průvodní slovo

Čtvrtek 31/3/2022 v 19 hodin

Sukova síň Domu hudby, Pardubice

EPILOG_FESTIVALU_BAROCCO_SEMPRE_GIOVANE_BSG1578_Photo Daniel Havel_HQ_edited.jpg

Co uslyšíte?

Zahajovací koncert 44. ročníku festivalu Pardubické hudební jaro můžeme svým způsobem vnímat symbolicky. Pokud bychom rozdělili obě čtyřky, přiblížíme se k dramaturgickému záměru tohoto koncertu. Na něm zazní dvě kompozice výrazně ovlivněné čtyřmi částmi, konkrétně čtyřmi ročními obdobími. Přírodou a přírodními jevy se skladatelé inspirují od nepaměti, také střídání ročních období se stalo zajímavou výzvou pro různé skladatele.

 

V barokní éře je bezpochyby na piedestalu v této kategorii Čtvero ročních dob Antonia Vivaldiho (1678–1741). Tuto kompozici můžeme bez nadsázky řadit mezi jedno z nejpopulárnějších a nejznámějších děl klasické hudby. Zpěv ptáků, letní bouře a řada dalších momentů je s touto Vivaldiho čtveřicí houslových koncertů neodmyslitelně spjata.

 

O dvě a půl století později se rozhodl zkomponovat obdobný cyklus i Astor Piazzolla (1921–1992). Čtvero ročních dob v Buenos Aires si postupně vydobylo rovněž své místo na slunci a můžeme je právem řadit mezi Piazzollova reprezentativní díla.

Srovnání obou „ročních dob“ by vydalo mnohastránkovou studii, ale určitou zajímavostí je původ obou autorů. Oba mají své kořeny v Itálii, což je patrné v temperamentu jejich děl. Zatímco benátský rodák Vivaldi proslavil zejména svou rodnou zemi, Piazzolla je synem italských imigrantů, kteří se usadili v Argentině. V jeho tvorbě převládají prvky latinskoamerické hudby, především tanga. Jeho hudba je ale syntézou mnoha stylů, která vyúsťuje v originální hudební řeč. Oba skladatelé byli rovněž virtuosové na své nástroje. Vivaldiho houslová hra je legendární, Piazzolla naopak ovládal mistrně hru na bandoneon, tedy nástroj podobný akordeonu.

Na tomto koncertu bandoneon neuslyšíte, protože Piazzollova skladba zazní v úpravě pro smyčcové nástroje. Sólistou bude vynikající český houslista Josef Špaček. Výčet jeho úspěchů by byl velmi dlouhý, ale uvést můžeme jeho studia na Curtis Institute of Music ve Filadelfii a Juilliard School v New Yorku ve třídě Itzhaka Perlmana. Ve dvaceti třech letech se stal nejmladším koncertním mistrem v historii České filharmonie, kde je nyní hostujícím umělcem na tomto postu.

 

Josefa Špačka doprovodí soubor Barocco sempre giovane, který pardubické publikum velmi dobře zná a představí se ještě na dalších koncertech festivalu. Uměleckým vedoucím souboru je Josef Krečmer, který se z dosavadní role pořadatele stává prezidentem festivalu.