KONCERT_VARHANNI_HUDBY_Enrico Zanovello (1).JPG

Koncert
varhanní hudby

Heinrich Scheidemann:
Praeambulum

Vater unser im Himmelreich

Giovanni Salvatore:
Canzone francese II,

del Nono tuono Naturale

Michelangelo Rossi:
Toccata VII

Johnn Sebastian Bach:
Suita g moll BWV 929

Gaetano Valeri:
Cantabile a Fuga g moll

Johann Christoph Friedrich Bach:
Téma a variace na píseň
"Ah! Vous dirai-je, Maman"

Luigi de Grassi:
Varhanní fuga č. 1

Joseph Haydn:
Vier Stücke für Flötenuhr

Henry Purcell:
Sonáta č. 1 pro trubku, smyčce a basso continuo (úprava pro trubku a varhany)

Jeremiah Clarke:
The Prince of Denmark´s March

Enrico Zanovello - varhany

Michal Chmelař - host koncertu, trubka

Čtvrtek 28/4/2022 v 19 hodin

kostel sv. Jakuba Většího, Přelouč

Varhany

Díla (nejen) italských barokních mistrů
v provedení italského varhaníka

Varhany jsou asi nejrozmanitějším hudebním nástrojem a každý si pod tímto názvem představí něco jiného. Někdo varhany v koncertní síni, jiný monumentální nástroj v katedrále nebo naopak malý pozitiv ve vesnickém kostelíku. Varhany mohou být různě velké, různě staré, ale také jedinečné, nebo silně podprůměrné. Pokud bychom hledali v pardubickém kraji nástroj, který splňuje přísná kritéria výjimečnosti, nemůžeme vynechat varhany v kostele sv. Jakuba Většího v Přelouči.

Varhany dokončil v roce 1692, tedy před 330 lety Abraham Starck (1659‒1709). Tento vrcholný představitel tzv. loketské varhanářské školy postavil řadu nástrojů a dodnes se dochoval jen zlomek, například v Plasích nebo Zlaté Koruně. Varhany v Přelouči byly původně vytvořené pro jiný kostel, který dnes již neexistuje. V 18. století je pak po přenesení na současné místo upravil kutnohorský varhanář František Pavel Horák.

A právě tento nástroj rozezní italský varhaník Enrico Zanovello. Studoval hru na varhany, cembalo, ale i kompozici a dějiny umění s akcentem na hudbu 17. a 18. století. Vystoupil na předních varhanních festivalech a v nejvýznamnějších katedrálách Itálie, Francie, Německa, Švýcarska, Nizozemska, Španělska, Belgie a dalších zemí.

 

Vzhledem k historickému nástroji nás nepřekvapí velmi vhodně vybraný repertoár z hudby 17. a 18. století. Předností programu je jistě zařazení skladeb italských barokních mistrů jako Salvatore, Rossi, Valeri nebo Grassi. Tyto kompozice stylově zahrané italským varhaníkem jsou výjimečným obohacením festivalu.

 

Velmi známá jména jako Bach a Haydn není třeba představovat. Méně hraným autorem je u nás Johann Christoph Friedrich Bach (1732‒1795), jeden z nadaných synů slavného otce Johanna Sebastiana.

 

Určitým vyvrcholením koncertu bude spoluúčast hráče na trubku Michala Chmelaře, který je prvním trumpetistou Komorní filharmonie Pardubice a ředitelem ZUŠ Přelouč.