
Kalliopé Trio Prague
Ludwig van Beethoven:
Trio B dur op. 11
Josef Suk:
Trio pro klavír, housle a violoncello c moll op. 2
Edvard Grieg:
Andante con moto c moll, EG 116
Moritz Moszkowski:
Suita g moll op. 71
Kalliopé Trio Prague:
Markéta Vokáčová - housle
Jan Zemen - violoncello
Miroslav Sekera - klavír
Úterý 26/4/2022 v 19 hodin
Hudební sál radnice, Pardubice
Když spolu dokonale ladí klavír, housle a violoncello
V komorní hudbě je jednou z ustálených sestav klavírní trio. Vedle smyčcového kvarteta bude toto seskupení reprezentovat oblast komorní hudby v rámci letošního ročníku festivalu. V Hudebním sále pardubické radnice usedne za klavír Miroslav Sekera a smyčcové nástroje rozezní houslistka Markéta Vokáčová a violoncellista Jan Zemen. Tito umělci tvoří Kalliopé Trio Prague, které původně vzniklo na půdě pražské Akademie múzických umění v roce 2011. Všichni členové tria jsou laureáty mezinárodních soutěží a mají za sebou množství zkušeností sólistických i z komorních ansámblů.
Program koncertu je tvořen hudbou od vrcholného klasicismu po pozdní romantismus. Rané Trio B dur op. 11 Ludwiga van Beethovena (1770–1827) vzniklo původně pro klarinet, violoncello a klavír. Dnes se hrají obě verze této skladby (s houslemi i klarinetem), z níž vyniká zejména třetí věta. Tu tvoří variace na tehdy známou melodii Josepha Weigla „Pria ch'io l'impegno“.
O mnoho závažnější než tyto variace je Klavírní trio c moll op. 2 Josefa Suka (1874–1935). Tento žák Antonína Dvořáka již prvními monumentálními akordy svého Tria předznamenává svůj pozdější hudební jazyk, i když se jedná o rané dílo. Dedikoval je Karlu Steckerovi, významnému pražskému pedagogovi a hudebnímu teoretikovi.
Po přestávce zazní Andante con moto Edvarda Griega (1843–1907). Hudební řeč tohoto norského skladatele je ihned rozpoznatelná. Zádumčivý úvod této jednověté skladby vygraduje do mohutného vrcholu a následně se opět ponoří do melancholické úvodní nálady. Závěrečná Suita g moll op. 71 Moritze Moszkowského (1854–1925) je původně zkomponována pro dvoje housle a klavír. Úprava pro klavírní trio ovšem neubírá nic na dramatičnosti úvodní věty, zpěvnosti druhé a třetí věty a odlehčeně brilantní virtuozitě závěrečné věty.